Työmiehen päiväkirja Asiaa siitä mistä ei pitäisi puhua ääneen

Tampere on Suomen turku

Tiedättekö kuka on taitavin kaivautumaan maan sisään? Tamperelainen kunnallispoliitikko. Keskustan alle kallioon on viime vuosina kolottu yksi jos toinenkin ylihintainen ja puolityhjä pysäköintiluola. Viime talvena alettiin kaivertaa neljän kilometrin mittaista ja nelikaistaista rantatunnelia nelikaistaisen rantatien alle.

 

Tuon tunnelin on kerrottu tuovan rahaa kotikaupunkiini. Saatan olla tyhmä, mutta en käsitä miten se raha tänne jää jos kaikki ulkopaikkakuntalaiset ajavat maan alta kaupungin läpi.

 

Viimeisin demokratian riemuvoitto on sitten tämä ratikka joka sekin maksanee n. 3000 sairaanhoitajan vuosipalkan verran. Se onkin oiva lisä tamperelaiseen joukkoliikennekulttuuriin ja tuo varmasti muassaan pehmeää leipää sekä vaahtokarkkeja veronmaksajan natustettavaksi.

 

Tampereella julkinen liikenne on tungettu pääkadulle. Muitakin reittejä toki olisi, mutta joku neropatti on keksinyt, että kaikkien bussien on ajettava Keskustorin kautta. Tampereella pääsee siis helposti Keskustorille, mutta ei mihinkään muualle. Minkäänlaista rengasliikennettä ei ole.

 

En sitten tiedä miten tuleva ratikka tätä tuskaa helpottaa? Sekin nimittäin kulkee pisteestä A pisteeseen B ja tietenkin Keskustorin kautta. Näen jo sieluni silmin kun liikennelaitoksen satametrinen norsujono matelee pääkadulla kahta rinnan molempiin suuntiin ja niiden välissä elintilastaan kamppailee italialaisvalmisteinen ratikka joka ei toimi jos on pakkasta tai aurinko paistaa.

 

Hankkeen puolustajat kertovat ratikan lisäävän Tampereen vetovoimaa. Eli tälläkin hetkellä Nakkilassa joku kuuden ällän ylioppilas miettii tulevaa opiskelupaikkaansa: ”Menisin muuten Jyväskylään, mutta kun Tampereelle tulee ratikka!”

 

Tampere on ja pysyy Suomen turkuna vaikka tänne rakennettaisiin luotijuna tai avaruuskeskus. Jos sitä vetovoimaa halutaan lisätä niin kielletään Tampereen murteen puhuminen, mustamakkara ja Ilvekseltä jääkiekon peluu.


Toivotan kuitenkin onnea hankkeelle. Toivottavasti siitä ei tule uutta "uittotunnelia." Mutta aion vittuilla jos niin käy!

http://yle.fi/uutiset/ratikan_puolustajat_voittivat_tampereella/7302711

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

En jaksa kommentoida tunnelia tai ratikkaa, mutta äärimmäisen järkevien parkkihallien tyhjyys ei osoita muuta kuin tamperelaisten(kin) autoilijoiden tolkutonta nuukuutta ja kapeakatseisuutta.

Kaupungin keskustan katujen ja torien ei kuulu olla henkilöautojen säilytystiloja.

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

Pysäköintihallien järjettömyys tulee esille juuri siinä, että niiden päälle on jätetty ne pysäköintipaikat. Keskustorillakin on ensin se "Tiananmenin aukio" jossa ei ole mitään. Sitten on laajat pysäköintialueet ja niiden alla puolityhjä pysäköintihalli. Varsin kaupunkimainen keskusta siis :)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Miun pitää muistaa tuo ensi kerralla, kun tulen autolla Tampereelle! Parkkipaikkoja on siis maan alla, joten kannattaa kytätä tunnelipysäköinnin sisäänkäyntien opasteita.

Raitiotien vetovoima merkitsee sitä, että turisti matkustaa huvikseen muutaman pysäkinvälin Manse-sporalla, ja tekee aiheesta facebook-merkinnän. Rohkenen epäillä, että vaikka tästä syntyisikin rahavirtaa jostain jonnekin, niin raitiotieliikenteen kuluja se ei kata. Nääs.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Sen verran voisin kommentoida, että onkohan Jussi absolutustina ottanut juoksulenkin jälkeen yhden kaljan, koska blogi on kahdenkin kaljan ottaneen mielipide.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

No niinpä näkyy olevan. Ei tähän muuta voi sanoa.

Pompittaisko toisemme irti muusta suomesta.

Ni siis Tampere-seura kuulemma käy pomppimassa tossa meiän rajalla kerran vuodessa.

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

Älä sure Jooel; kohta Tampere lankeaa itse kaivamaansa kuoppaan. Kaupungin alusta on niin tiuhaan kolottu, että jonain päivänä se tipahtaa ratikoineen päivineen kohti maan keskustaa. Jäljelle ei jää kuin kasa ratakiskoa, betonia ja vinossa törröttävä Näsinneula sekä Kalervo Kummola.

PS. Anon turvapaikka Turusta ja jos sen saan niin lupaan, että en enää koskaan sano mitään poikkipuolista.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kale tulee sitten perässäsi koska on syntyperäinen turkulainen.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Yhä vaan ovat pystyssä Pariisi ja Manhattankin.

Käyttäjän vturunen kuva
Ville Turunen

Pah

Kerrankin täällä ollaan tekemässä järkevää hanketta: raitiovaunulla joukkoliikenne on hoidettavissa edullisemmin kuin busseilla ja lisäksi laatu paranee. Tämän seurauksena arviolta kaupunki säästää 6 miljoonaa joka vuosi joukkoliikenteen kustannuksista ja saa samoin 6 miljoonaa lisää lipputuloja. Siis 12 miljoonaa vuosittain. Siinä ei kauaa kestä, kun investointi on maksettu. Sen jälkeen tuolla 12 miljoonalla vuosittain voidaan palkata vaikka 150 sairaanhoitajaa Koukkuniemeen, vakituisesti. Paljon fiksumpaa kun palkata 3000 sairaanhoitajaa vuodeksi ja sitten antaa näille potkut, kun tuo investointiraha olisi kerran käytetty.

Nuo autoliikenteen tunnelit ja luolat ovat tietysti pelkkä kuluerä. Paitsi pysäköintiluola tietysti tuo tuloakin, jos vain joku sitä käyttäisi.

Raitiotien tapauksessa ei ole tarvetta puhua mistään kaupunkikehityshyödyistä. Joskin sitäkin arvioidaan tulevan kaupungille, selvänä rahana ehkä noin 400 miljoonaa, kun kunnallistekniikan rakentaminen maksaa vain murto-osan, jos uusien asuinalueiden sijaan täydennysrakennetaan. Mikä taas edellyttää korkeatasoista joukkoliikennettä, jonka kapasiteetti ei saisi heti loppua.

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

Hienoa jos se menee noin. Pahoin vaan pelkään, että vuonna 2021 kun kaikki on valmista niin huomataan, että se maksoikin 600 miljoonaa eikä 250.

Ja jos siitä joskus jotain tuloja tulee niin eiköhän niillä tuloilla rakenneta jotain uutta älytöntä.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Tampere on Suomen innovatiivisin kaupunki. Vetovoimainen ja kaunis.
Turku on jäänyt kyydistä ehkä lopullisesti.

Yksityinen hanke, keskusareena on myöskin mieleeni.

Toisaalta itse en tule niitä näkemään. Viimeinen kesä menossa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Tsemppiä, Markku. Oli miten oli, parempi kesä Tampereella kuin Turussa.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Tampereella syntyneenä turkulaisena paheksun sekä otsikointia että turkulaisuuden käsittelyä kommenteissa.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset